
Vad betyder utropspris och reservationspris
Du har hittat en auktion för något du verkligen vill ha. Du ser ett pris och börjar tänka på hur mycket du ska bjuda. Men då märker du något konstigt de finns två olika priser listade. Vad utropspris och reservationspris egentligen betyder är ofta förvirrande för både köpare och säljare (och lite jobbigt att hålla isär, ska vi vara ärliga). Många frågor dyker upp. Vilken prissättning är viktig? Varför finns de två? Och hur påverkar det vad du slutligen betalar?
Det visar sig att dessa två priser spelar helt olika roller. Det ena är synligt och lockar budgivare. Det andra är dolt och skyddar säljaren. Låt oss reda ut vilken skillnad det faktiskt gör.
Utropspriset så börjar budgivningen
Utropspriset är helt enkelt det pris där auktionen startar. Det är det första pris som budgivarna kan se och börja bjuda över. Tänk på det som startlinjen i ett lopp alla börjar där, sedan rusar de framåt.
Säljare väljer ofta ett lågt utropspris. Varför? Låga priser lockar många intresserade köpare. Fler budgivare skapar konkurrens. Och konkurrensen driver upp det slutgiltiga priset. Det låter motsägelsefullt, men det fungerar. En säljare som vill sälja sin villa kan välja ett utropspris på bara 500 000 kronor, även om villan är värd mycket mer.
Köparna ser alltid utropspriset tydligt på auktionssidan. Det är första siffran du möter. Du vet exakt var budgivningen börjar. Du kan planera ditt första bud utifrån detta pris. Det finns ingen gåta här allt är öppet.
Men här kommer det viktiga: utropspriset är inte det pris villan slutligen säljs för. Det är bara en utgångspunkt. Budgivarna kan lägga bud långt över detta pris. I vårt villa-exempel kan slutpriset bli 2,8 miljoner kronor. Utropspriset var bara 500 000 kronor, men konkurrensen tog över.
Om du är säljare på en auktionsplattform som Tradera eller KVD rekommenderas att du väljer ett utropspris som är realistiskt lågt men ändå visar att objektet är värdefullt. Ett alltför lågt pris kan verka misstänkt. Ett för högt pris avskräcker budgivare redan från början.
Reservationspriset säljares dolda gräns
Reservationspriset är helt annorlunda. Köparna ser det aldrig. Det är säljares hemliga minimum. Säljaren sätter ett pris som de kommer aldrig acceptera något lägre än. Om budgivningen inte når upp till detta pris kan auktionen avslutas utan försäljning.
Varför använder säljare reservationspriser? Skydd. Ett lågt utropspris är bra för att locka intresse. Men säljaren vill inte att villan säljs för 700 000 kronor när den är värd 2,5 miljoner. Så säljaren sätter ett reservationspris på 2 miljoner kronor. Om budgivningen stannar vid 1,8 miljoner går försäljningen inte igenom.
Det här är helt lagligt och vanligt på alla större auktionsplattformar. Det skyddar säljaren från katastrofala priser. Utan reservationspriset skulle låga utropspriser vara mycket riskfyllda.
Men vad händer när reservationspriset inte nås? Då slutar auktionen utan försäljning. Du får ett meddelande: "Reservationspriset uppnåddes inte." Det är inte samma sak som att auktionen försvinner helt. Ofta inleds en förhandlingsfas. Säljaren kontaktar den högsta budgivaren och frågar: "Kan vi komma överens om ett pris mellan ditt bud och mitt reservationspris?"
Många köpare förstår inte detta. De tror att om de är högsta budgivaren vid auktionens slut så vinner de automatiskt. Inte alltid. Om deras bud inte når reservationspriset kan de förlora auktionen trots att de bjöd högst.
För köpare är det bra att veta detta. Du kan fortsätta följa auktionen även om meddelandet säger "Reservationspriset inte uppnått". Det kan öppnas en förhandling. Du har en chans. Säljaren kan vilja sälja för mindre än sitt ursprungliga reservationspris om inget annat bud kommer.
För säljare är tippet att sätta ett realistiskt reservationspris. Om du sätter det för högt kommer auktionen aldrig slutas med försäljning. Köpare blir frustrerade. Det blir färre framtida budgivare på dina auktioner. Forskning visar att auktioner med rimliga reservationspriser har mycket högre framgångsgrad än auktioner med alltför höga gränser.
Ett vanligt missförstånd är att reservationspriset måste ligga långt över utropspriset. Inte nödvändigtvis. Du kan ha ett utropspris på 100 000 kronor och ett reservationspris på 120 000 kronor. Det beror helt på vad objektet är värt och hur mycket säljaren vill tjäna.
Nästa gång du auktionerar något värdefullt en skönbok, en cykel, eller något större tänk på båda dessa priser. Använd ett lockande utropspris men skydda dig med ett reservationspris. Som köpare: acceptera att höga bud inte alltid betyder vinst. Reservationspriser existerar och de kan förändra utfallet helt.


